From the publishers of The New England Journal of Medicine

Save time and stay informed. Our physician-editors offer you clinical perspectives on key research and news.

  1. Home>
  2. Specialties>
  3. Oncology and Hematology>
  4. Summary and Comment

Effect of Diet and Physical Activity on Breast Cancer Survival

Healthful eating and exercise were associated with lower 6-year mortality in survivors of ER-positive breast cancer.

Clinical researchers, epidemiologists, and, especially, breast cancer survivors are interested in whether lifestyle modifications can influence breast cancer outcomes. Results of multiple studies have suggested that certain changes — including optimizing body weight, improving diet (reducing red meat intake and increasing vegetable and fruit [VF] intake), increasing physical activity, ceasing smoking, and moderating alcohol intake — are associated with better quality of life and longer survival. Because both diet and physical activity modify circulating gonadal hormone levels, such lifestyle modifications are intuitively appealing, but few objective data support a survival benefit for these habits.

To test the hypothesis that lifestyle changes affect clinical outcomes, investigators initiated a prospective study of 1490 women (mean age, 50) with early-stage breast cancer (diagnosed and treated from 1991 through 2000). All patients had been assigned randomly to the control group in a dietary trial (Women’s Healthy Eating and Living study). At baseline, participants provided four 24-hour dietary recalls on random days during a 3-week interval. Plasma carotenoid concentrations were used to validate reported VF intake. Physical activity was assessed at baseline using a validated questionnaire that queried about frequency, duration, and speed of walking outside the home, as well as frequency and duration of participation in strenuous, moderate, or mild exercise. Average follow-up was 6.7 years after baseline data collection.

In univariate analyses, higher tumor stage and grade were associated strongly with earlier mortality. High VF intake, high physical activity, and body-mass index within the normal range were associated weakly with later mortality. In a multivariate Cox model that included baseline VF intake and physical activity, the combination of consuming five or more servings of VF daily plus activity equivalent to walking 30 minutes daily was associated with a significant relative reduction in mortality (hazard ratio, 0.56). This survival benefit was observed in both obese and nonobese women, although a smaller proportion of obese women than nonobese women were physically active. The survival benefit of high VF intake plus high physical activity was noted in patients with estrogen-receptor (ER)-positive breast cancers but not in those with ER-negative tumors.

Comment: Several important clinically relevant points can be derived from this study. The results concur with those of other studies (which did not focus on cancer patients), suggesting that lifestyle modifications can affect overall survival. The finding that only women with ER-positive tumors derived benefit supports the hypothesis that modifying diet and activity affects survival by altering levels of circulating gonadal hormones. Adjuvant endocrine therapy (e.g., tamoxifen) also contributes to improved outcomes in ER-positive patients, but fewer than 50% of such patients in this study received tamoxifen. The benefits of a healthy lifestyle appeared to offset the negative effect of obesity on survival. Although this type of study is difficult to perform, these results are likely to generate further research and to encourage breast cancer survivors, including those who are overweight, to modify certain lifestyle activities.

William J. Gradishar, MD

Published in Journal Watch Oncology and Hematology July 16, 2007

Citation(s):

Pierce JP et al. Greater survival after breast cancer in physically active women with high vegetable-fruit intake regardless of obesity. J Clin Oncol 2007 Jun 10; 25:2345-51.

Your Remark:

Reader Remarks are intended to encourage lively discussion of clinical topics with your peers in the medical community. Please consider this when composing your remark.

Fields marked with an * are required.

Name as you'd like it to appear:

Submitting a comment indicates you have read and agreed to the remark guidelines and declare:*

PRIVACY: We will not use your email address, submitted for a comment, for any other purpose nor sell, rent, or share your e-mail address with any third parties. Please see our Privacy Policy.

 

CLEAR erases anything you've added in any part of the form. CONTINUE allows you to check your entire post (and edit it if necessary) before submitting.

To ensure that your Reader Remark is not formatted as one long paragraph, precede new paragraphs with either a blank line or an indentation.

Search

Advanced

Article Tools

Reader Remarks

Sign-In

Forgot your password?

New to Journal Watch?

E-mail Alerts

Delivered to your inbox.
Tailored to your interests. Free.

Sign Up Now!

Journal Watch Newsletters

Available in 13 specialties with convenient delivery and 10 free online CME exams.

Subscribe Now!

Copyright © 2007. Massachusetts Medical Society. All rights reserved.